Aircraft pilotage is regulated by highly technical rules dealing with the activities performed by the crew, including those perfor-med before the beginning of a flight. This article considers the analysis between air and maritime navigation. The word «pilot», in fact, is used, albeit with a different meaning, both in Part I and in Part II of the Italian Navigation Code. Dealing with maritime na-vigation, Part I defines pilots as individuals dwelling on the main-land, who are experts of the sea zone where they operate (Article 86) whose main task is to suggest the route and assist the captain in choosing which maneuvers to perform in order to follow the route (Article 92 (1)). Since the role of pilots, in maritime naviga-tion, is so distant from that of ship captains, the latter cannot be qualified as «pilots». Instead, in the framework of air law, pilots are defined as aviators holding a license that enables them to fly an aircraft: an individual who commands an aircraft is, fore and foremost, a «pilot». According to Annex 2 to the Convention on International Civil Aviation, Rules of the Air, paragraph 2.4, «The pilot-in-command of an aircraft shall have final authority as to the disposition of the aircraft while in command». The difference between ship and aircraft captains, from a legal point of view, lies in the powers conferred on them in order to protect the interests entrusted to their care. The functions of the aircraft captain (pilot-in-command) is more limited than those of a ship captain both as to the scope and as to the time frame of their performance.

La condotta degli aeromobili è disciplinata da regole altamente tecniche che riguardano le attività svolte dall'equipaggio, comprese quelle eseguite prima dell'inizio del volo. Questo articolo considera l'analisi tra navigazione aerea e marittima. La parola «pilota», infatti, è utilizzata, seppur con un significato diverso, sia nella Parte I che nella Parte II del Codice della Navigazione italiano. Riguardo alla navigazione marittima, la Parte I definisce i piloti le persone che dimorano sulla terraferma, che sono esperti della zona di mare in cui operano (articolo 86) il cui compito è di suggerire la rotta e assistere il comandante (articolo 92 co 1 c. nav). Invece, nel quadro del diritto aereo, i piloti sono definiti come aviatori in possesso di una licenza che consente loro di pilotare un aereo: un individuo che comanda un aereo è, prima di tutto, un «pilota».

Riflessioni sulla condotta del "pilot in command "nel volo di aeromobile

LA TORRE U
2013-01-01

Abstract

Aircraft pilotage is regulated by highly technical rules dealing with the activities performed by the crew, including those perfor-med before the beginning of a flight. This article considers the analysis between air and maritime navigation. The word «pilot», in fact, is used, albeit with a different meaning, both in Part I and in Part II of the Italian Navigation Code. Dealing with maritime na-vigation, Part I defines pilots as individuals dwelling on the main-land, who are experts of the sea zone where they operate (Article 86) whose main task is to suggest the route and assist the captain in choosing which maneuvers to perform in order to follow the route (Article 92 (1)). Since the role of pilots, in maritime naviga-tion, is so distant from that of ship captains, the latter cannot be qualified as «pilots». Instead, in the framework of air law, pilots are defined as aviators holding a license that enables them to fly an aircraft: an individual who commands an aircraft is, fore and foremost, a «pilot». According to Annex 2 to the Convention on International Civil Aviation, Rules of the Air, paragraph 2.4, «The pilot-in-command of an aircraft shall have final authority as to the disposition of the aircraft while in command». The difference between ship and aircraft captains, from a legal point of view, lies in the powers conferred on them in order to protect the interests entrusted to their care. The functions of the aircraft captain (pilot-in-command) is more limited than those of a ship captain both as to the scope and as to the time frame of their performance.
2013
La condotta degli aeromobili è disciplinata da regole altamente tecniche che riguardano le attività svolte dall'equipaggio, comprese quelle eseguite prima dell'inizio del volo. Questo articolo considera l'analisi tra navigazione aerea e marittima. La parola «pilota», infatti, è utilizzata, seppur con un significato diverso, sia nella Parte I che nella Parte II del Codice della Navigazione italiano. Riguardo alla navigazione marittima, la Parte I definisce i piloti le persone che dimorano sulla terraferma, che sono esperti della zona di mare in cui operano (articolo 86) il cui compito è di suggerire la rotta e assistere il comandante (articolo 92 co 1 c. nav). Invece, nel quadro del diritto aereo, i piloti sono definiti come aviatori in possesso di una licenza che consente loro di pilotare un aereo: un individuo che comanda un aereo è, prima di tutto, un «pilota».
pilota di nave, Rules of air, pilot in command,
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12317/3407
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